Controlling i budżetowanie
Czym jest controlling i budżetowanie?
Controlling i budżetowanie to jedno z podstawowych narzędzi systematycznego i sformalizowanego zarządzania, które z jednej strony uwzględnia interesy poszczególnych menadżerów skorelowane z wizją i misją przedsiębiorstwa, z drugiej zaś, pozwala skonfrontować zasoby, jakie znajdują się w dyspozycji firmy z rzeczywistością i zamierzeniami określonymi w planach długookresowych.
Wdrożenie controllingu
Skuteczne wdrożenie controllingu w przedsiębiorstwie wymaga nie tylko dobrego przygotowania merytorycznego, ale także odpowiedniej infrastruktury technicznej i mechanizmów zarządzania budżetem oraz kontroli jego realizacji.
Nasi konsultanci dysponują doświadczeniem we wdrożeniu controllingu w przedsiębiorstwie. Możemy pochwalić się głęboką wiedzą zarówno merytoryczną, jak i umiejętnością wykorzystania odpowiednich technik i narzędzi do zarządzania procesami controllingu w przedsiębiorstwie.
Co obejmuje nasze rozwiązanie?
Nasze rozwiązanie w sferze controllingu to przede wszystkim:
- Wszechstronne analizy scenariuszowe „What if”.
- Integracja danych z różnych systemów transakcyjnych funkcjonujących w przedsiębiorstwie lub spółkach zależnych, a także danych zewnętrznych.
- Scalanie budżetów cząstkowych w budżet zasadniczy.
- Porównanie wartości rzeczywistych z wieloma wersjami budżetów (np. budżet „sztywny” i budżety elastyczne).
- Analiza odchyleń wartości rzeczywistych od wartości planowanych.
- Automatyczne monitowanie wybranych wielkości, alarmowanie przekroczenia budżetu.
- Narzędzia do wprowadzania operacyjnych i finansowych budżetów cząstkowych.
- Budżetowanie na bazie poprzednich okresów rozrachunkowych i korekta w oparciu o prognozowane wartości wskaźników finansowych.
- Powiązanie z innymi wielowymiarowymi analizami: Analiza kosztów, Analiza wyniku finansowego, Analiza sprzedaży, Analiza bilansu, Analiza należności itp.
- Hierarchiczna struktura analiz ekonomicznych: od syntetycznej analizy budżetu, bilansu i przepływów finansowych, poprzez wielowymiarowe analizy wyniku finansowego, należności itp., do analitycznych analiz rentowności sprzedaży pojedynczych produktów i płatności klientów.
- Wspomaganie informatyczne różnych metod budżetowania.